Створення інклюзивних груп у ЗДО
Уряд затвердив Порядок організації діяльності інклюзивних
груп у закладах дошкільної освіти. Документом визначаються
організаційні засади діяльності інклюзивних груп у закладах
дошкільної освіти незалежно від підпорядкування та форми
власності.
Інклюзивні групи для виховання й навчання дітей з
особливими освітніми потребами створює засновник (засновники)
закладу дошкільної освіти: в обов’язковому порядку на підставі
письмового звернення батьків або законних представників особи з
особливими освітніми потребами. Інклюзивні групи формують, як
правило, станом на 1 вересня поточного року. Якщо батьки
звертаються в інший термін, рішення про відкриття таких груп
приймає засновник ЗДО.
Документи для зарахування до інклюзивної групи
Зараховує дітей до інклюзивних груп директор ЗДО на
підставі:
заяви батьків (осіб, які їх замінюють)
копії свідоцтва про народження дитини
медичної довідки сімейного лікаря закладу охорони здоров’я,
в якому спостерігається дитина, із зазначенням того, що вона
здорова і може відвідувати ЗДО
«Карти профілактичних щеплень» (форма № 063/о).
Додатково необхідно надати висновок інклюзивно-ресурсного
центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку
дитини.
Комплектування інклюзивної групи
Інклюзивні групи комплектують: з розрахунку не більш як
троє дітей з ООП за віковими ознаками: одновіковими
різновіковими з огляду на особливі освітні потреби дітей.
Освітній процес в інклюзивній групі ЗДО
Освітній процес в інклюзивних групах дітей з ООП проводять
відповідно до Базового компонента дошкільної освіти за окремими
програмами, затвердженими МОН, та методиками з огляду на
індивідуальні особливості навчально-пізнавальної діяльності дітей
ураховуючи рекомендації ІРЦ.
Команда психолого-педагогічного супроводу дитини
Оптимальні умови освітнього процесу в інклюзивних групах
забезпечує команда психолого-педагогічного супроводу дитини з
ООП. Така команда діє відповідно до локального Положення про
команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими
освітніми потребами. Таке положення ЗДО розроблює на підставі
Примірного положення про команду психолого-педагогічного
супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі
загальної середньої та дошкільної освіти, затв. наказом МОН
України від 08.06.2018 № 609.
Асистент вихователя
забезпечує особистісно орієнтоване спрямування освітнього
процесу. Його посаду вводить з розрахунку 1 шт. од. на кожну
інклюзивну групу. Ключове завдання асистента вихователя —
співпраця з вихователем інклюзивної групи для: надання допомоги
під час здійснення освітнього процесу адаптації навчальних
матеріалів з урахуванням особливостей навчально-пізнавальної
діяльності дітей з ООП забезпечення індивідуального супроводу
дітей з ООП.
Організація освітнього процесу дітей з ООП
в період воєнного стану
В умовах воєнного стану значна кількість дітей з ООП була тимчасово
переміщена до інших регіонів України. Наразі в жодному куточку України
внаслідок збройної агресії РФ діти з ООП не почуваються в безпеці через
відсутність належних умов для здобуття освіти. Також, збільшилося
навантаження на батьків і заклади, які частково виконують функцію
прихистку для внутрішньо переміщених осіб. З метою забезпечення права
осіб з ООП на здобуття освіти в умовах воєнного стану Кабінетом Міністрів
України було внесено низку змін до нормативно-правових актів, які
регулюють організацію освітнього процесу для таких дітей. Листом МОН від
15.06.2022 № 1/6435-22 «Щодо забезпечення освіти осіб з особливими
освітніми потребами» надано роз’яснення про зазначені вище зміни, з
урахуванням яких має здійснюватися організація освіти дітей з ООП у
новому навчальному році. Крім того, про нові умови організації освітнього
процесу для дітей з ООП, які навчаються в інклюзивних групах, у період
воєнного стану викладено у Методичних рекомендаціях щодо організації
освітнього процесу в закладах дошкільної освіти в літній період. Однак,
зважаючи на значну кількість звернень, що надходять до Міністерства освіти
і науки України, необхідно акцентувати увагу на окремих моментах. Зокрема,
відповідно до пункту 2 Порядку організації діяльності інклюзивного
навчання у закладах дошкільної освіти, затвердженого постановою Кабінету
Міністрів України від 10 квітня 2019 р. № 530 (далі – Порядок), на підставі
заяви одного з батьків (інших законних представників) дитини з ООП та
висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини,
наданого інклюзивно ресурсним центром ( ІРЦ), директор ЗДО утворює
інклюзивну групу та організовує інклюзивне навчання з урахуванням рівня
підтримки, рекомендованого ІРЦ. Рівні надання підтримки в освітньому
процесі дітям з ООП в ЗДО, критерії їх визначення та умови їх забезпечення
встановлюються відповідно до додатка 2 до Порядку. Рівні підтримки
залежать від потреби дитини, а не від її порушення/ розладу/діагнозу.
Звертаємо увагу, що визначення рівня підтримки фахівцями ІРЦ, зазначеного
у висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи,
здійснюється для всіх осіб, які проходять таку оцінку. Водночас надання
підтримки відповідно до визначеного рівня відбувається тільки тоді, коли
особа з ООП здобуває освіту в інклюзивній групі закладу дошкільної освіти.
Особливо вразливими до страшних подій, що відбуваються в Україні
внаслідок збройної агресії РФ, є діти з порушеннями інтелектуального
розвитку. Слід пам’ятати, що такі діти мають обмежені можливості
пізнавальної діяльності, тому не можуть швидко та правильно реагувати та
обробляти інформацію з навколишнього середовища. Через це важливо
надавати таким дітям необхідну підтримку та допомогу, враховуючи
максимально їхні інтелектуальні можливості, щоб мінімізувати у них
наслідки психологічної травми. На сайті Інституту спеціальної педагогіки і
психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України розміщено пам’ятки
рекомендаційного характеру для підтримки та екстреної допомоги дітям з
ООП, які містять певний алгоритм дій при стресі чи інших нервово-
психічних розладах у дітей.
АУТИЗМ - ЩО ЦЕ.docx
Взаємодія з батьками у системі інклюзивної освіти.docx
дітям з особливими потребами рівний доступ до якісної освіти.doc
Ігротерапія і корекційна робота з дітьми аутистами.docx
Інклюзивна освіта основні положення.doc
Інклюзивна освіта - що це.docx
Інкюзивна освіта ОСНОВНА.ppt
РАННІЙ ДИТЯЧИЙ АУТИЗМ.docx