ПРО ПОРЯДОК РОЗГЛЯДУ ВИПАДКІВ МОБІНГУ (ЦЬКУВАННЯ)

1. Загальні положення

1.1. Мобінг (цькування) – діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які

полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому

числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно

малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників

освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або

фізичному здоров’ю потерпілого.

1.2. Типовими ознаками мобінгуу (цькування) є: систематичність (повторюваність) діяння;

наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва мобінгу), спостерігачі (за

наявності); дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або

фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам

кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого.

2. Повноваження керівника та уповноважених ним осіб щодо запобігання

та протидії мобінгу (цькуванню)

2.1. Директор КЗДО №2 «Сонечко» здійснює контроль за виконанням плану заходів,

спрямованих на запобігання та протидію моінгу (цькуванню) в закладі освіти; розглядає

скарги про відмову у реагуванні на випадки мобінгу (цькування) за заявами

здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб та приймає рішення

за результатами розгляду таких скарг; забезпечує створення у закладі освіти безпечного

освітнього середовища, вільного від насильства та мобінгу (цькування); з урахуванням

пропозицій територіальних органів (підрозділів) Національної поліції України,

центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну

політику у сфері охорони здоров’я, головного органу у системі центральних органів

виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну правову політику,

служб у справах дітей та центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді розробляє,

затверджує та оприлюднює план заходів, спрямованих на запобігання та протидію мобінгу

(цькуванню) в закладі освіти; розглядає заяви про випадки мобінгу (цькування) здобувачів

освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб та видає рішення про проведення

розслідування; скликає засідання комісії з розгляду випадків мобінгу (цькування) для

прийняття рішення за результатами проведеного розслідування та вживає відповідних

заходів реагування; повідомляє уповноваженим підрозділам органів Національної поліції

України та службі у

2.2. Педагогічні працівники та сестра медична закладу забезпечують :

- реалізацію просвітницького напрямку всіх учасників освітнього процесу шляхом

організації тематичних заходів, бесід, консультацій з метою формування навичок

толерантної та ненасильницької поведінки, спілкування та взаємодії;

- прозорість та інформаційну відкритість шляхом формування та оприлюднення на

вебсайті закладу, розміщення в інформаційних куточках для батьків, працівників і

здобувачів освіти інформацію та нормативно-правові акти з питань щодо протидії

мобінгу:

- план заходів, спрямований на запобігання та протидію мобінгу (цькуванню) в закладі

освіти; порядок подання та розгляду (із дотриманням конфіденційності) заяв про випадки

мобінгу (цькування) в закладі освіти; порядок реагування на доведені випадки мобінгу

(цькування) в закладі освіти та відповідальність осіб, причетних до мобінгу (цькування);

правила поведінки здобувача освіти з закладі освіти. Забезпечують здобувачам освіти

захист під час освітнього процесу від будь-яких форм насильства та експлуатації, у тому

числі мобінгу (цькування), дискримінації за будь-якою ознакою, від пропаганди та

агітації, що завдають шкоди здоров’ю; повідомляють керівника про факти мобінгу

(цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних працівників, інших осіб, які

залучаються до освітнього процесу, свідком яких вони були особисто або про які

отримали достовірну інформацію від інших осіб; сприяють керівництву закладу освіти у

проведенні розслідування щодо випадків мобінгу (цькування); виконують рішення та

рекомендації комісії з розгляду випадків мобінгу (цькування) в закладі освіти.

3. Діяльність Комісії з розгляду випадків мобінгу (цькування) в КЗДО №2 «Сонечко»

3.1. Комісія з розгляду випадків мобінгу (цькування) в КЗДО №2 «Сонечко» (далі –

Комісія) створюється наказом директора закладу та скликається для прийняття рішення за

результатами розслідування про факти мобінгу (цькування).

3.2.У своїй діяльності Комісія керується Кодексом України про адміністративні

правопорушення, Законом України «Про освіту», Законом України «Про внесення змін до

деяких законодавчих актів України щодо протидії мобінгу (цькуванню)», цим

Положенням та іншими нормативно-правовими актами з питань щодо протидії мобінгу

(цькуванню).

3.3. До складу Комісії можуть входити керівник закладу, педагогічні працівники, (у тому

числі практичний психолог), батьки постраждалого та булера та інші зацікавлені особи.

3.4. Комісія діє відповідно до Порядку подання та розгляду (із дотриманням

конфіденційності) заяв про випадки мобінгу (цькування) в ЗДО, Порядку реагування на

доведені випадки мобінгу (цькування) та відповідальність осіб, причетних до мобінгу

(цькування).

3.5. Засідання Комісії скликається директором закладу для розгляду та неупередженого

з’ясування обставин випадків мобінгу (цькування) в закладі відповідно до заяв,

щонадійшли.

3.6. У разі, якщо Комісія не кваліфікує випадок як мобінгг (цькування), а постраждалий не

згодний з цим, то він може одразу звернутись до органів Національної поліції України із

заявою, про що керівник закладу освіти має повідомити постраждалого.

3.7. Рішення Комісії реєструються в окремому журналі, зберігаються в паперовому

вигляді з оригіналами підписів всіх членів Комісії.

3.8. Потерпілий чи його/її представник також можуть звертатися відразу до

уповноважених підрозділів органів Національної поліції України (ювенальна поліція) та

Служб у справах дітей із повідомленням про випадки мобінгу (цькування).

1. Порядок подання та розгляду (із дотриманням конфіденційності) заяв про випадки

мобінгу (цькування) в закладі освіти

 Учасники освітнього процесу подають заяву керівнику закладу освіти про випадки

мобінгу по відношенню до дитини або будь-якого іншого учасника освітнього

процесу.

 Керівник закладу освіти розглядає заяву в день її подання та видає рішення про

проведення розслідування.

 Проводиться повне та неупереджене розслідування щодо випадків мобінгу

(цькування) із залученням осіб, від яких отримали інформацію.

 Керівник закладу освіти для прийняття рішення за результатами розслідування

створює наказом комісію з розгляду випадків мобінгу (цькування) та скликає

засідання для прийняття рішення за результатами розслідування та виконання

відповідних заходів реагування.

 Рішення Комісії реєструється в окремому журналі, зберігається в паперовому

вигляді з оригіналами підписів всіх членів Комісії. Потерпілий чи його/її

представник також можуть звернутися відразу до уповноважених підрозділів

органів Національної поліції України (ювенальна поліція) та Служби у справах

дітей.

1. Порядок реагування на доведені випадки мобінгу (цькування) в закладі освіти та

відповідальність осіб, причетних до мобінгу (цькування)

- У разі підтвердження факту вчинення мобінгу (цькування), за результатами

розслідування та висновків Комісії повідомляються уповноважені підрозділи

органів Національної поліції України та служби у справах дітей про випадки

мобінгу (цькування) в КЗДО №2 «Сонечко»

 Виконується рішення та рекомендації Комісії в КЗДО №2 «Світанок»

 Надаються соціальні та психолого-педагогічні послуги здобувачам освіти, які

вчинили мобінг, стали його свідками або постраждали від мобінгу.

 Керівник КЗДО №2 «Світанок» або уповноважені ним особи відповідно чинного

законодавства та в межах повноважень здійснюють контроль за виконанням плану

заходів, спрямованих на запобігання та протидію мобінку (цькування) в закладі

освіти.

1. Права та обов’язки учасників освітнього процесу

6.1. Здобувачі освіти:

6.1.1. мають право на:

- повагу людської гідності;

- захист під час освітнього процесу від приниження честі та гідності, будь-яких форм

насильства та експлуатації, мобінгу (цькування), дискримінації за будь-якою ознакою,

- пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю здобувача освіти і працівника;

- отримання соціальних та психолого-педагогічних послуг як особа, яка постраждала

від мобінгу (цькування), стала його свідком або вчинила мобінг (цькування).

6.1.2. Зобов’язані:

- поважати гідність, права, свободи та законні інтереси всіх учасників освітнього

процесу,

- дотримуватися етичних норм;

- відповідально та дбайливо ставитися до власного здоров’я, здоров’я оточуючих,

довкілля.

6.2. Працівники, які залучаються до освітнього процесу:

6.2.1. мають право на:

- захист під час освітнього процесу від будь-яких форм насильства та експлуатації, у

тому числі мобінгу (цькування), дискримінації за будь-якою ознакою, від пропаганди

та агітації, що завдають шкоди здоров’ю.

6.2.2. Зобов’язані:

- повідомляти керівника про факти мобінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти,

педагогічних працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком

якого вони були особисто або інформацію про які отримали від інших осіб, вживати

невідкладних заходів для припинення мобінгу (цькування).

6.3. Батьки здобувачів освіти:

6.3.1. мають право:

- отримувати інформацію про діяльність закладу освіти, у тому числі – щодо надання

соціальних та психолого-педагогічних послуг особам, які постраждали від мобінгу

(цькування), стали його свідками або вчинили мобінг (цькування), про результати

навчання своїх дітей (дітей, законними представниками яких вони є) і результати

оцінювання якості освіти у закладі освіти та його освітньої діяльності;

- подавати керівнику» Сонечко» №2 «Світанок» або засновнику закладу освіти заяву

про випадки мобінгу (цькування) стосовно дитини або будь-якого іншого учасника

освітнього процесу;

- вимагати повного та неупередженого розслідування випадків мобінгу (цькування)

стосовно дитини або будь-якого іншого учасника освітнього процесу.

6.3.2. Зобов’язані:

- виховувати у дітей повагу до гідності, прав, свобод і законних інтересів людини,

законів та етичних норм, відповідальне ставлення до власного здоров’я, здоров’я

оточуючих і довкілля;

 поважати гідність, права, свободи і законні інтереси дитини та інших учасників

освітнього процесу;

 дбати про фізичне і психічне здоров’я дитини, сприяти розвитку її здібностей,

формувати навички здорового способу життя;

 формувати у дитини культуру діалогу, культуру життя у взаєморозумінні, мирі та

злагоді між усіма народами, етнічними, національними, релігійними групами,

представниками різних політичних і релігійних поглядів та культурних традицій,

різного соціального походження, сімейного та майнового стану;

 настановленням і особистим прикладом утверджувати повагу до суспільної моралі

та суспільних цінностей, зокрема правди, справедливості, патріотизму, гуманізму,

толерантності, працелюбства;

 сприяти керівнику закладу у проведенні розслідування щодо випадків мобінгу

(цькування);

 виконувати рішення та рекомендації комісії з розгляду випадків мобінгу

Заходи зі створення системи протидії мобінгу в КЗДО №2 «Сонечко»

● Ознайомлення працівників закладу з поняттям «мобінг» (висвітлення матеріалів на педагогічних радах, зборах, тощо…..

● Планування роботи щодо попередження насильства та мобінгу(формування спільного бачення; аналіз ситуації у ЗДО, моніторинг та оцінювання).

● Створення інформаційних куточків для здобувачів освіти, батьків, працівників із переліком організацій, до яких можна звернутися у ситуації

насилля та мобінгу.

● Створення на базі закладу та затвердження наказом алгоритму реагування на випадки насильства серед дітей, працівників: чіткий алгоритм можливих

дій, відповідальності та компетенції педагога, представників адміністрації,

практичного психолога; встановлення їх ролі та обсягу обов’язків у цьому алгоритмі.

● Просвітницька робота фахівців соціально-психологічної служби ЗДО щодо

попередження насильства та мобінгу з використанням основних форм

просвітницької роботи, а саме: лекційної роботи, міні-лекцій, круглих столів,

бесід, диспутів, годин відкритих думок, усних журналів, кінолекторіїв,

організації конкурсів,.

● Формування у педагогів навичок ідентифікації насильства у своїй

поведінці, з метою формування умінь виокремлювати існуючу проблему.

● Створення у середовищі умов недопущення мобінгу та відповідного

середовища в освітній установі для профілактики та боротьби з негативними соціально-педагогічними наслідками цього явища.

● Діяльність служби порозуміння.

● Проведення бесід з праціниками з метою профілактики мобінгу.

● Визначення переліку організацій, установ, що допоможуть у розв’язанні даної проблеми.

● Проведення соціально-педагогічних тренінгів, відеолекторіїв.

Кiлькiсть переглядiв: 61